منو دسته‌بندی

برآورد غلط اروپایی‌ها از جمعیت مسلمانان

برآورد غلط اروپایی‌ها,جمعیت مسلمانان

نتایج یک نظرسنجی‌ بین‌المللی حاکی از آن است که در کشورهای اروپایی مثل فرانسه، بلژیک، آلمان و انگلیس، مردم تعداد مسلمانانی را که در این کشورها زندگی می‌کنند و نرخ رشد جمعیت آنها را بسیار بیش از واقع قلمداد می‌کنند. فاصلۀ بین تصوّرات مردم با واقعیت بیش از همه در کشور فرانسه به چشم می‌خورد.

به نقل از گاردین، نظرسنجی «ایپسوس موری» پژوهشی است که در سال جاری بر روی چهل کشور صورت گرفته و فاصلۀ بین تصوّرات مردم با واقعیت را مورد سنجش قرار داده است. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که مردم فرانسه بیش از باقی کشورها، جمعیت فعلی و آتی مسلمانان را بیش از واقع برآورد می‌کنند.

میانگین برآورد مردم فرانسه آن است که 31درصد جمعیت این کشور (یعنی تقریباً از هر سه نفر یک نفر) مسلمان هستند. حال آن که براساس پژوهش‌های مؤسسۀ پیو، جمعیت مسلمانان فرانسه در سال 2010، 7/5درصد یا از هر سیزده نفر یک نفر بوده است.

علاوه بر این، فرانسوی‌ها بیشتر از باقی کشورها جمعیت آتی مسلمانان در سال 2020 را بیش از واقع برآورد کرده‌اند. متوسّطِ پیش‌بینی‌های مردم فرانسه آن است که ظرف چهار سال آتی، مسلمانان 40درصد جمعیت این کشور را تشکیل خواهند داد؛ این یعنی تقریباً پنج برابر تخمین مؤسسۀ پیو که 8/3درصد بوده است.

فرانسوی‌ها تنها کسانی نیستند که دچار چنین تصوّرات غلطی‌اند؛ مردم ایتالیا، آلمان و بلژیک نیز حدس می‌زنند که بیش از یک پنجم جمعیت کشورشان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، حال آن که در واقع این رقم در ایتالیا 3/7درصد و در بلژیک 7درصد است. همچنین هر سه کشور نسبتِ جمعیت مسلمانان را در سال 2020 بسیار بیش از واقع پیش‌بینی کرده‌اند.

پاسخ مردم به این سؤال که: فکر می‌کنید از هر صد نفر چند نفر در کشور شما مسلمان هستند؟

muslim_population

مردم بریتانیا جمعیت فعلی مسلمانان را 15درصد تلقّی می‌کنند؛ یعنی سه برابر جمعیت مسلمانان در این کشور در سال 2010 و دربارۀ جمعیت مسلمانان در سال 2020، فاصلۀ تخمینشان از واقعیت، از این هم بیشتر است (22درصد در مقایسه با واقعیت که 6درصد است).
در ایالات متّحده میانگین برآوردها این است که از هر شش نفر یک نفر مسلمان است، در حالی که طبق بررسی مؤسسۀ پیو، رقم واقعی از هر صد نفر یک نفر است. پیش‌بینی این رقم برای آینده نیز از رقم واقعی فاصلۀ بسیار زیادی داشت.

پاسخ مردم به این سؤال که: به سال 2020 فکر کنید، فکر می‌کنید از هر صد نفر در کشور شما، چند نفر مسلمان خواهند بود؟

muslim_pop_2

میانگین برآورد مردم استرالیا آن است که 12/5درصد جمعیت کشور را مسلمان شکل می‌دهند، در حالی که رقم صحیح 2/4درصد است. تخمین آنها در مورد آینده نیز این است که جمعیت مسلمانان 21درصد جمعیت کلّ کشور را تشکیل خواهد داد، حال آن که تخمین صحیح 3درصد است.

همچنین در این نظرسنجی بررسی شده بود که نگرش مردم نسبت به موضوع سقط‌جنین، هم‌جنس‌گرایی و روابط جنسی پیش از ازدواج چگونه است. از مردم پرسیده شد که چه درصدی از جمعیت این کارها را به لحاظ اخلاقی قابل‌قبول می‌دانند.

مردم هلند در مورد هر سه سؤال از همه غلط‌تر پاسخ دادند؛ آنها گمان می‌کنند که نرخ مخالفت مردم‌ با سقط‌جنین 37درصد است، در حالی که در حقیقت تنها 8درصد مردم سقط‌جنین را به لحاظ اخلاقی امری غیرقابل‌قبول می‌پندارند. و در حالی که تنها 5درصد مردم هلند شخصاً معتقدند که روابط جنسی پیش از ازدواج یا هم‌جنس‌گرایی به لحاظ اخلاقی غیرقابل‌قبول است، افراد پاسخ داده بودند که به ترتیب 34درصد و 36درصد مردم این گونه فکر می‌کنند.

این نظرسنجی در شرف انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صورت گرفته بود و لذا ضمن آن از افراد پرسیده شده بود که گمان می‌کنند پیروز انتخابات چه کسی باشد. به جز سه کشور، در باقی کشورها پاسخ‌دهندگان پیروز انتخابات را هیلاری کلینتون عنوان کرده بودند. کشورهایی که دونالد ترامپ را برندۀ انتخابات می‌دانستند روسیه، صربستان و چین بودند.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *