منو دسته‌بندی

در مصاحبه با خبرگزاری رسا عنوان شد: حوزه های علمیه مانع انحراف و آسیب پذیری خواص شوند

حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه جوامع اسلامی از سه لایه رهبر، امت و خواص تشکیل می شود، گفت: مقصود از خواص همان لایه میانی است که حلقه وصل بین امام و امت محسوب می شود.

وی حماسه 9 دی را نمایش پیوند عمیق و عاشورایی امام و امت دانست و ادامه داد: در فتنه 88 این امام و امت بودند که به درستی ایفای نقش کردند و با انجام وظیفه جامعه را از تشتت، اغتشاش، شورش و به هم‌ریختگی نجات دادند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اینکه خواص در فتنه 88 نشان دادند که در برابر انحرافات آسیب پذیر هستند، ابراز کرد: خواص همان لایه ای است که در جریان سقیفه نقش بسزایی در زمینه سازی کنار زدن امام علی(ع) ایفا کردند و یا در حادثه عاشورا توجه به نقش خواص در آغاز نهضت کربلا بسیار قابل توجه است، رهبر انقلاب نیز در یکی از خطبه های نماز جمعه به خوبی این نقش را تبیین فرمودند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب (علیه السلام) ادامه داد: در انقلاب اسلامی اگر خواص در کنار امام راحل و رهبر انقلاب قرار نمی گرفتند ممکن بود انقلاب در همان سال های ابتدایی آسیب ببیند اما به لطف و عنایت الهی انقلاب در طول این چهل سال با صلابت و اقتدار به سوی اهداف خود پیش رفته و می رود؛ فتنه 88 و یا حوادثی که در این سال و ماه‌های اخیر رخ داد مبین آسیب پذیر بودن خواص یا همان لایه میانی جامعه در برابر فتنه ها و انحرافات است.

وی 9 دی را روز بصیرت و ولایتمداری مردم انقلابی ایران دانست و گفت: درست است 9 دی مردم با لبیک به ندای رهبری همچون سیلی خروشان فتنه دشمن را خنثی کردند اما با توجه به تکرار فتنه ها در این سالهای اخیر نباید از فعالیت و توطئه مستکبران علیه انقلاب غفلت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی افزود: بنابراین می طلبد مراجع تقلید، علما و طلاب موقعیت کنونی انقلاب را بشناسند و با ارزیابی دقیق آن طبقه خواص را ترمیم کنند اگر چنین نشود و در این زمنیه کوتاهی رخ دهد ممکن است بین امام و امت فاصله ایجاد و دست امت از امام جدا شود.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع) با اشاره به اینکه روحانیون و طلاب نیز در زمره خواص قرار می گیرند، عنوان کرد: مردم آخرت خودشان را به روحانیت و طلاب سپردند چه رسد به دنیای خودشان؛ بنابراین وظیفه طلاب و روحانیت در قبال این مردم بسیار سنگین است و طلاب باید خودشان را برای به دوش کشیدن بار مسؤولیت نظام آماده کنند.

وی ادامه داد: شاید یک طلبه و روحانی به صورت بالفعل و از همان ابتدا توانایی مدیریت و یا ایفای نقش در قوای سه گانه را نداشته باشد تا امام و امت را یاری کند اما لازم است مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مدیران حوزه ها با یک برنامه ریزی دقیق و منسجی در تربیت مدیران جوان انقلابی توانمند و کاربلد داشته باشند و هر 10 سال یکبار عده ای از آنان را تحویل جامعه دهند تا لایه میانی جامعه از انحراف و آسیب محفوظ بماند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی افزود: برای مثال حوزه های علمیه باید بتوانند قضات عالم و متخصص تربیت کنند تا آنان در نهایت عدالت ورزی بدون دریافت رشوه در دادگاه ها و دادسراها فعالیت داشته باشند و مشکلات مردم را رفع کنند؛ یا عده ای تربیت شوند که مجتهد و قانون شناس باشند و بتوانند به مجلس شورای اسلامی ورود کرده و قوانین اسلامی تصویب کنند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع) ادامه داد: مگر امام راحل بر این عقیده نبودند که بیشترین نهادی که باید در آن اسلام شناس دخالت داشته باشد مجلس شورای اسلامی است تا بتواند قانون اسلامی تصویب کند بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مجتهد و اسلام شناس باشند؛ اما الان می بینیم در میان همه نمایندگان تنها چند نفر انگشت شمار روحانی وجود دارد.

وی اضافه کرد: امروز چون نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجتهد و اسلام شناس نیستند شاهد خلأهای فراوانی در جامعه و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی هستیم به حدی که از میان همین قوانین بعضا جرم خارج می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی در ادامه بیان داشت: قوه مجریه به نظر امام راحل نهادی است که خیلی لازم نیست در آن روحانی و مجتهد وجود داشته باشد چون این نهاد مجری قانون تصویب شده بوده و همین که بتواند مصوبات را اجرا کند کافی است.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوطالب(ع) ادامه داد: اما در راس قوه قضاییه باید آیت الله و مجتهد وجود داشته باشد و قضات نیز باید در خصوص قضاوت هایی که دارند مجتهد باشند و بتوانند عملکرد قوه مجریه را با قوانین ارزیابی کرده و تطبیق دهند تا اگر تخلفی شده بود برخورد کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور روحانیون جوان انقلابی توانمند در بخش های کلیدی و مدیریتی کشور سبب می شود خواص جامعه از آسیب و انحراف ایمن بمانند.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *