منو دسته‌بندی

جلسه هفتگی تفسیر حجت الاسلام اخوان برگزار گردید + گزارش تصویری + صوت

جلسه تفسیر هفتگی از سلسله جلسات هفتگی سخنرانی شیخ عباس اخوان، در محل مسجد منیریه و حوزه علمیه ابوطالب(س)، برگزار گردید.

این جلسه که مقارن با بزرگداشت مقام مادر شهید الله وردی، از شهدای منطقه 17 و محله دو راهی قپان نیز بود، با حضور اهالی محل، بزرگان و کسبه، طلاب، و خانواده شهید الله وردی برگزار گردید. در ابتدای این مراسم، مدیحه سرایی و ختم قران به منظور تجلیل از مقام این شهید و مادر بزرگوار وی انجام گردید. در ادامه حاج شیخ عباس اخوان به ایراد سخنان خود پرداختند.

حجت الاسلام اخوان در ابتدای بیانات خود، گفت: بحث ما در تفسیر سوره الرحمن است. در آیه شریفه­ی «کل من علیها فان» بحث از فنایی می کند که برای انسان علی الدوام و به طور مداود حاصل می شود. آیه شریفه نگفته است «یفنی»، فرموده است «فان».

شیخ عباس اخوان در ادامه با تاکید بر دلالت این آیه بر معنای تدریج  و استمرار ، بیان داشت: معنی آیه این است که از همین الان، دارد می میرد. یعنی مرگ برای انسان علی التدریج انجام می شود.

وی افزود: در آیه دیگر نیز می فرماید «الذی خلق الموت و الحیاۀ». یعنی مرگ را نیز از مخلوقات شمرده شده است. در دعاهای صحیفه سجادیه و در لسان مذهبی خود، از «توفی» تعبیر به جان کندن می کنیم. این نیاز به یک مثالی دارد.

ایشان ادامه داد: در شوروی برای تخریب منازل و ابنیه، اجازه و مجوز می خواستند. واقعا نیاز به مجوز داشت. یک ساختمانی در راه جاده ای قرار داشته است و دولت اجازه تخریب هم برای هموار کردن راه جاده نمی داده است. آن ها هم بنا گذاشتند که ساختمان را جابجا کنند! این امر را به مزایده گذاشتند، گروهی مهندسی قبول امر کردند. بنای ساختمان را روی ریلی قرار دادند، و ساختمان را با سیم بوکسل و گیر بکسی فیکس کردند و با مولدی، نیروی آن را تامین کردند. این ساختمان را روزی یک سانتی متر جابجا کردند. در طی یک دوره زمانی این را بردند چند صد متر آن طرف تر قرار دادند!

حجت الاسلام اخوان این مثال را بر مساله مرگ تطبیق کرد و گفت: خب! این ساختمان را چه کسی حرکت داده است؟ اگر بگویید مهندس آن را حرکت داده است، درست است. اگر بگوییم مولّد آن را حرکت داده، درست است. هرکدام از عوامل را بگوییم، به اعتباری درست است. نزع و مرگ ما نیز چنین است. در تمام اجزای ما سیم هایی، موکّلین و ملائکه ای هستند که در طول زندگی این اعضا و جان را به سوی مرگ می کشانند و نزع می کنند.

وی ادامه داد: آیه قرآن می فرماید «الذین تتویهم الملائکۀ» ملائکه آن ها را قبض روح می کنند. از هنگام تولد، این ملائکه موکل اعضای ما را نزع می کنند. معنای «کل من علیها فان» نیز این است؛ یعنی از ابتدا در حال مرگ هستیم، حتی الان. فقط متوجه امر نیستیم. در هنگام مرگ متوجه این نزع و کشیدن ملائکه می شویم.

شیخ عباس اخوان افزود: اما این که در آیات مختلف این نزع را به ملائکه، جبرئیل، یا خداوند نسبت داده، پس چه است؟ این به اعتبار توجه و دیدن ما است.

وی با بیان حالات مختلف انسان ها در هنگام مرگ، بیان داشت: انسان دنیا پرست و کافر، این ملائکه­ی نزدیک را می بیند. انسان موحد در هنگام مرگ، جناب عزرائیل را می بیند. انسان متاله و اهل بیت و معصومین در هنگام مرگ صرفا خدا را می بینند ولو اینکه جناب عزرائیل و ملائکه دارند کار خود را می کنند. اما او دارد خدا را می بیند «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی.»

ایشان در پایان بیان داشت: اینکه آیات مختلف مرگ را به موجودات مختلفی نسبت داده اند، مربوط به توجه ما است. درست است که ما الان نیز در حالت نزع و مرگ هستیم اما این را درک نمی کنیم و در لحظه مرگ با توجه به مرتبه روحی خود، این نزع و کَندنِ جان را میبینیم.

 

 

این خبر را در عقیق و وارث ببینید

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *