منو دسته‌بندی

«مروری بر اندیشه سیاسی و اخلاقی امام صادق(ع)»

تازه ترین اثر موسسۀ بوستان کتاب درباره امام صادق (ع) به قلم آیت الله دکتراحمد بهشتی به زودی منتشر می‌شود.

مدیر تولید و جانشین رئیس موسسه بوستان کتاب گفت: به زودی تازه‌ترین اثر موسسه بوستان کتاب در خصوص امام صادق(ع) با عنوان «مروری بر اندیشه سیاسی و اخلاقی امام صادق(ع)» به قلم آیت الله دکتر احمد بهشتی منتشر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی اشرفی تصریح کرد: تاکنون موسسۀ بوستان کتاب آثار زیادی دربارۀ سیره و سنت و حیات پربرکت ائمه معصوم و از جمله امام جعفر صادق (ع) چاپ و منتشر کرده است، اما ویژگی بارز این اثر آن است که اندیشه سیاسی و اخلاقی این پیشوای معصوم را واکاوی و تبیین کرده است.

وی در ادامه افزود: در دوران حیات امام جعفر صادق(ع) که سال های انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس بود، فرصت بسیار مناسبی دست داد که این امام همام به فعالیت های فرهنگی و مذهبی بپردازد. عصر ایشان زمان جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون در جهان اسلام بوده است. لذا موقعیت خوبی برای ترویج مبانی علمی، فقهی و فرهنگی شیعه پیش آمد و  آن حضرت علاوه بر تربیت شاگردانی دانشمند و نخبه، به مبارزه با جور و ستم حاکم نیز توجه داشت و به خاطر همین فراهم بودن زمینۀ فعالیت برای ایشان، بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه ها از ایشان نقل گردیده است. فقه شیعه با جامعیت و گستردگی ای که دارد، عمدتاً بر روایات به جا مانده از ایشان مبتنی است؛ لذا مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری می‌نامند.

مطالعه سبک زندگی و سیرۀ اجتماعی آن حضرت به ما می آموزد که نباید فرهنگ را که می‌تواند زمینه ساز جامعه ای سالم باشد دست کم بگیریم و در راه آشنایی مسلمانان با فرهنگ ناب اسلامی باید تلاش کنیم و نگذاریم فرهنگ های وارداتی، ما و همه مقدسات ما را تحت الشعاع قرار دهد.

اشرفی افزود: کتاب مروری بر اندیشه سیاسی و اخلاقی امام صادق(ع) که در سه بخش کلی (شامل: تولد و شخصیت، روح مجسم و سیره اخلاقی و معنوی) تنظیم شده، مراحل نهایی چاپ را می‌گذراند و تا پیش از سالروز شهادت آن حضرت به جامعه فرهنگی عرضه خواهد شد.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *