منو دسته‌بندی

جنجال در آمریکا بر سر صحنه‌سازی‌ کاخ سفید در ارائه اطلاعات «برجام» ادامه دارد

جنجال‌های ایجاد شده در محافل سیاسی آمریکا که بعد از متهم شدن کاخ سفید به مهندسی اطلاعات و بازارگرمی برای «برجام» در گزارشی از نیویورک‌تایمز آغاز شد، کماکان ادامه دارد.

این روزنامه در گزارشی جنجالی در اردیبهشت‌ماه که با موج گسترده واکنش‌ها در داخل آمریکا روبه‌رو شد دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری این کشور را به صحنه‌سازی برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای ایران یا «برجام» متهم کرد.

موضوع اصلی گزارش مفصل و 28 صفحه‌ای نیویورک‌تایمز در اصل، شرح زندگی «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و نحوه رسیدن او به یکی از اثرگذارترین مناصب کاخ سفید بود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که «دیوید ساموئلز»، نویسنده گزارش «نیویورک‌تایمز» «بن‌رودز»، دست‌یار باراک اوباما را با توجه به سابقه‌اش در داستان‌نویسی، مهارتش برای استفاده بی‌همتا از قابلیت‌های زبانی و تسلط به شکل‌دهی افکار عمومی در فضای جدید رسانه‌ای طراح اصلی روایت‌های کاخ سفید در حوادث مختلف، و حتی، معمار اکثر سیاست‌های دولت اوباما تصویر کرد.

«ساموئلز» بر اساس تحقیقاتش در زندگی «بن‌رودز» درباره او نوشت: «رودز، همانند اوباما داستان‌نویسی است که از ابزارهای یک نویسنده برای پیشبرد برنامه‌هایی که در قالب سیاست بسته‌بندی می‌شوند، اما اغلب کاملاً شخصی هستند، بهره‌ می‌برد. او در ساختن پی‌رنگ‌هایی (طرح داستان) فراگیر با قهرمان‌ها و تبهکارهایی که تعارضات و انگیزه‌هایشان را با صفات به دقت انتخاب‌شده، نقل‌قول‌ها و اظهارات مقام‌های ارشد بی‌نام و نشان و یا آشنا توصیف می‌کند، فردی چیره‌دست است.»

در توصیف بن‌رودز، علاوه براین آمده است: «او قالب‌ریز و فروشنده روایت‌های سیاست خارجی اوباما، در زمانی است که موج بنیان‌افکن رسانه‌های اجتماعی، قلعه‌های شنی رسانه‌های سنتی را شسته‌ و از میان برده‌اند.»

اما بخشی از گزارش نیویورک‌تایمز که جنجال زیادی به پا کرد قسمت‌های مربوط به نقش «رودز» در شکل‌ دادن به روایت‌های رسمی کاخ سفید از توافق هسته‌ای ایران و نوعی زد و بند با رسانه‌ها برای ایجاد بازارگرمی برای آن روایت‌ها و «برجام» است.

نیویورک‌تایمز در بخشی از این گزارش می‌نویسد: «آنچه اکثر مردم درباره توافق ایران می‌دانند – یعنی اینکه دولت اوباما از سال 2013 در راستای بهره‌گیری از واقعیت سیاسی جدید ایجاد شده در ایران پس از روی کار آمدن میانه‌روها در انتخابات تعامل جدی با این کشور را آغاز کرده – تا اندازه زیادی جهت ایجاد بازارگرمی برای توافق ساخته شده بود.»

نمایندگان کنگره آمریکا و منتقدان آمریکایی برجام بلافاصله بعد از انتشار این گزارش، آن را شاهدی از عدم صداقت دولت اوباما در تعامل با منتقدان این توافق هسته‌ای دانستند.

دقیقاً در همان زمان بود که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند وزارت خارجه آمریکا بخشی از یک ویدئو کنفرانس خبری مربوط به سال 2013 که به پرسشی درباره مذاکره محرمانه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود را حذف کرده است.

وقتی در سال 2013 مشخص شد که ایران و آمریکا مذاکرات محرمانه برای حل مناقشه هسته‌ای داشته‌اند، جن ساکی، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا پذیرفت که دولت آمریکا برای مخفی نگهداشتن مذاکرات با ایران واقعیت را نگفته است.

در ویدئوی حذف‌شده جن ساکی در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس نیوز که پرسیده بود آیا خانم نولند درخصوص مذاکره محرمانه با ایران واقعیت را گفته، تصریح کرده بود: دیپلماسی برای این که بتواند به اهداف خود دست یابد نیازمند حریم خصوصی است.

حذف این ویدئو، جنجال تازه‌ای به پا کرد و تا آنجا پیش رفت که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به آن واکنش نشان داد و حذف آن را نابجا و نامناسب توصیف کرد.

در جدیدترین تحول در همین راستا، بامداد چهارشنبه گزارش شده رئیس کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان آمریکا از جان کری خواسته برای پاسخگویی درباره حذف ویدئوی مذکور در این مجلس حاضر شود.

واشنگتن‌تایمز بر اساس اظهارات مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه گزارش داده که جان کری احتمالا این دعوت را رد خواهد کرد و در آن حضور پیدا نخواهد کرد.

جنجال به پا شده به خاطر حذف ویدئوی وزارت خارجه در آمریکا با جنجال مشابهی این بار از سوی کاخ سفید همراه شده است.

در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که کاخ سفید بخشی از جواب جاش ارنست درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را حذف کرده است.

ای بی سی نیوز گزارش داد که خبرنگار فاکس نیوز در کنفرانس خبری 9 می از سخنگوی کاخ سفید سوال کرد: «آیا شما می‌توانید قاطعانه بگویید که هیچ مقام ارشد در این دولت(دولت اوباما) تاکنون درباره هیچ یک از ابعاد توافق هسته‌ای دروغ گفته است؟»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگار فاکس نیوز نام کوچک او را صدا زده و گفته: «نه کوین»(No, Kevin).

موضوعی که اکنون جنجالی شده این است که این جواب کوتاه سخنگوی کاخ سفید از متن رسمی منتشر شده توسط این نهاد دولتی آمریکا حذف شده است.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *