منو دسته‌بندی

مرعوب نشدن در برابر یزیدیان، بزرگ‌ترین درس اربعین حسینی

سالگرد انقلاب

​​

تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) پیاده روی اربعین را فرصتی مغتنم در جهت بصیرت‌افزایی امت ها و ملت ها دانست و گفت: حسینیان هرگز به یزیدیان دست نمی‌دهد و این بزرگ‌ترین درس اربعین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت زیارت اربعین، گفت: زیارت و راهپیمایی اربعین از جمله عبادات محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نیت در انجام عبادات بسیار مهم است، ادامه داد: صرف به کربلا رفتن یا راهپیمایی کردن در اربعین ملاک قبولی این عبادت نیست، همانطور که در نماز، نیت تقرب به خداوند به این عمل عبادی ارزش و اهمیت می‌دهد در پیاده‌روی اربعین هم این نیت است به این عمل جایگاه و منزلت می‌بخشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی با تاکید بر اینکه همه باید سعی کنند در این پیاده‌روی شرکت کنند، ابراز کرد: همه کسانی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند باید این عمل را به عنوان یک عبادت انجام دهند نه به عنوان عملی که مد شده و همه انجام می‌دهند پس ما هم انجام دهیم.

تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) بهره‌وری زائران اربعین از زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را در گرو توجه به مقام آن حضرت و درک حضور ایشان دانست و اظهار داشت: زیارت یعنی انصراف دادن از زندگی عادی و تمرکز و توجه نسبت به کسی که انسان قصد زیارتش را دارد بنابراین زائران اربعین باید همه آنچه در زندگی عادی است را پشت سر گذاشته و با تمام توجه نسبت به امام حسین(ع) قدم در این مسیر بگذارند.

وی ادامه داد: زیارت اربعین یک عبادت متعالی است بنابراین نیت، یاد خدا و توجه به سیدالشهدا(ع) در این عبادت بسیار مهم است از این جهت موکب‌ها و کاروان‌ها باید دائما زائران و به خصوص جوانان را متوجه این امر مهم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی درباره میزبانی کریمانه و مهمان‌نوازی مردم عراق، گفت: آنان با همه وجود از زائران اربعین پذیرایی می‌کنند از این رو زائران باید مراقب حفظ اتحاد و انسجام این دو ملت باشند.

تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) ادامه داد: ایران و عراق دو کشور شیعه و برادر هستند علاوه بر آن زیارت اربعین مختص شیعه نیست و اهل تسنن و اهل کتاب نیز از همه نقاط دنیا در این حماسه باشکوه شرکت می‌کنند بنابراین جایی برای اختلاف و تفرقه باقی نمی‌ماند همه زائران اربعین و محبان اهل‌بیت(ع) از هر دین و مذهبی و اهل هر نقطه دنیا که هستند باید محبت امام حسین(ع) را محور ارتباط با یکدیگر، مهربانی‌، دلسوزی‌ و شفقت قرار دهند.

وی افزود: در اربعین ملیت، رنگ و حتی مذهب افراد تفاوتی ندارد و به معنای حقیقی کلمه این محبت و ارادت به امام حسین(ع) و راه ایشان است که همه انسان‌ها را دور هم جمع می‌کند به همین خاطر زائران اربعین باید هوشیار باشند و از هر عمل یا کلامی که سبب تفرقه می‌شود پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی بیان داشت: زائران باید مراقب امکانات مهیا شده باشند و از این امکانات و غذاها به درستی استفاده کنند، اسراف نکرده و حق دیگران را ضایع نکنند، با نظم و ترتیب، رعایت بهداشت فردی و جمعی، به دور از اسراف  و عاقلانه و هوشیارانه بروند و برای مردمان کشورهای دیگر الگو باشند، زائران ایرانی باید شکرگزار میزبانی کریمانه مردم عراق باشند.

تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) درباره سیره علما زیارت اربعین، اظهار داشت: تا قبل از درگیری‌های زمان صدام همه علمای جهان اسلام زیارت اربعین با پای پیاده را برای خود یک وظیفه می‌دانستند. زیارت اربعین به خصوص با پای پیاده و با رنج و تعب به زیارت حضرت رفتن جزء سیره و سنت‌های علمای اسلام بوده و هست.

وی بیان داشت: بنده پیشنهاد می‌کنم متولیان امور فرهنگی در زیارت اربعین حداکثر بهره‌برداری عقلایی را از مانور بزرگ و بی‌نظیر اربعین داشته باشند، کاری کنند که این پتانسیل عظیم معنوی حداکثر دستاوردها را داشته باشد، تا جایی که می‌توانند از این حماسه بزرگ فیلم، سریال و مستند تهیه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی ادامه داد: صداوسیما می‌تواند با فراخوان خاطرات اربعین و جمع‌آورری آنها فیلم‌ها و سریال‌های بسیار زیادی تولید و از این ظرفیت عظیم حداکثر استفاده را ببرد، انصافا خارجی‌ها در این زمینه بهتر از ما عمل می‌کنند و اگر کوچکترین حادثه‌ای رخ دهد تا سال بعد از آن چند فیلم و سریال درجه یک از آن حادثه می‌سازند.

تولیت مدرسه علمیه حضرت ابوطالب(ع) اضافه کرد: صداوسیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، سازمان حج و اوقاف، شعرا، فیلمنامه نویسها، هنرمندان و هر کس که توانی دارد و کاری از او ساخته است در رابطه با حماسه بزرگ اربعین باید احساس وظیفه کند و در احیای این واقعه مهم تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد، ترویج و تبلیغ اربعین ثمرات مادی، معنوی و عقلایی فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: بعد دیگر زیارت اربعین فراهم شدن یک فرصت مغتنم در جهت بصیرت‌افزایی امتها و ملتها است بنابراین باید از این فرصت نهایت استفاده را برد، افرادی که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند باید در خصوص مسائل مسلمانان در جهان، مسائل مربوط به مردم مظلوم یمن، غزه و فلسطین روشنگری و بصیرت‌افزایی کنند، زائر اربعین باید زیارت را تنها هدف خود قرار ندهد و باید هم بداند و هم به دیگر زائران بیاموزد که حسین زمان با یزید زمان دست نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سینایی خاطرنشان کرد: زیارت اربعین برکات و اثرات معنوی، سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی فراوانی دارد اگر صرفا به نیت ثواب نباشد و به نیت احیا و ادامه دادن راه و هدف امام حسین(ع) باشد.

لینک مطلب: http://www.rasanews.ir/detail/News/583274/81

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *