منو دسته‌بندی

احکام محیط زیست؛ پاسخ آیت الله خامنه ای به حکم کشتن حشرات

مقام معظم رهبری

پرسش:

کشتن حیوانات موذی از جمله مورچه، سوسک و مارمولک چه حکمی دارد؟ کشتن و یا آزار رساندن بدون قصد به آنها چطور؟ حشرات موذی که کشتن آنها جایز است کدام‌ها هستند؟

پاسخ:

یک قانون و حکم کلی این است که حیواناتی که اذیت نمی‌کنند و آزاری نمی‌رسانند را آزار نرسانید؛ اما این حکم کلی استثنا هم دارد. نمی‌توانیم بگوییم هیچ حیوانی را نکشید. حالا ممکن است مورچه‌های داخل خانه آزار می‌رسانند، خب اگر اذیت می‌کنند کشتن آنها اشکالی ندارد؛ اگرچه سوزاندن حیوانات نهی شده است. درباره‌ی سوسک، مگس و مارمولک هم همین‌طور است؛ حتی ممکن است آزار و اذیت آنها ظاهری هم نباشد، اما ناقل میکروب باشند و سبب بیماری بشوند که این هم خودش یک نوع آزار است. بنابراین ازبین‌بردن حیوانات موذی اشکالی ندارد.

اما اگر فردی بدون قصد کشتن، مثلاً حواسش نبود و پایش را گذاشت روی یک حیوان بی‌آزاری و آن حیوان کشته شد، او مرتکب گناه نشده است؛ اگرچه مراقبت‌کردن خوب است.

اما اینکه کدامیک از حیوانات یا حشرات موذی هستند و کشتنشان جایز است برمی‌گردد به تشخیص خود افراد. این حیوانات زیاد هستند؛ چه آنهایی که آزار معمولی ظاهری متعارف می‌رسانند و چه آنهایی که آزارشان در ظاهر نیست اما ناقل بیماری و میکروب هستند.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

‫2 نظر

  • Sanya گفت:

    سلام وقتتون بخیر و خوشی ببخشید من در حال نماز بودم یهوحس کردم یچیزی قلقلکم میده بعد ک دیدم جیرجیرک رو پامه اونو ک دیدم جیغ کشیدم بعدم اونو کشتم،کارم بی قصد بود آیا حکمی دارد؟!

    • مدیر کل سایت حوزه علمیه گفت:

      سلام؛ نماز شما باطل است؛ اما با این فرض کشتن حشره اشکال نداشته است.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *