منو دسته‌بندی

سخنرانی حجت الاسلام سینایی؛ زینب و عقلانیت

حضرت زینب (سلام الله علیها) را ستوده‌اند به عقیله بنی هاشم و گفتند در آن خانواده‌ای که همه عاقل بودند، این بزرگوار عقیله بن هاشم بوده است. اینها جزء اسرار است ، آنها به مردانشان ، قمر بنی هاشم خطاب میکنند و به زنانشان میگویند عقیلۀ بنی‌هاشم ، برعکس آن‌چیزی که در بین ما معمول است ، در عرف ما (به دور از محضر جمع) اینچنین میگویند که زن عقلش کم است، امّا در عرف اسلامی ، خانوادۀ پیغمبر (صلوات الله علیه و آله) ، زن را میگویند عقیلۀ بنی‌هاشم ، مثل حضرت زینب (س) و مرد را میگویند قمر بنی‌هاشم ، یعنی برای مردی مثل حضرت اباالفضل العباس(ع) نیز قمر بنی هاشم می‌گویند حالا یک نکته تا قبل از اینکه عزیزان مولودی خوانی شروع بکنند متذکر شوم ، خدمت شما بگویم ، و آن نکته این است که بالأخره ما اسم حضرت زینب (س) را گرامی داشتیم ، و این روز را روز پرستار نامگذاری کردیم ، اسم بچه های خودمان را اسم حضرت زینب (س) نامگذاری می‌کنیم و خدا می‌داند که برای دفاع از حرم این بزرگوار ، چقدر از جوانان عزیزتان را شما مردم به آنجا فرستاده‌اید ، همین جوانا نازنینتان را ، جوانان 20 ساله ،22 ساله ، 23ساله ،رفتند شهید شدند ، برای این که نام و مرام او و رسم و آیین حضرت زینب (س) در بین ما باشد ، اولا حضرت زینب (س) فقط الگوی زن‌ها نیست بلکه الگوی مرد ها نیز هست ، چون انسانیت انسان به بدن (جنسیت) انسان نیست ، به روح انسان است ، روح انسان هم نه زن است و نه مرد ، اگر کمالاتی در حضرت زینب‌(س) هست، این الگوی ما مرد‌ها نیز میباشد . نگویید امروز روز ولادت حضرت زینب‌(س) است زن ها بروند مثل حضرت زینب (س) بشوند ، نخیر ، مرد ها نیز باید بروند مانند حضرت زینب(س) بشوند . ثانیاً حضرت زینب (س) و هیچ امام زاده و پیغمبر زاده ای را در اسلام به خاطر چشم و ابرو نستوده‌اند این را زن های ما بشنوند و مرد‌های ما نیز بشنوند ، هیچ زن و مردی را در آیات و روایاتی که به ما رسیده است نگفته اند که فلانی چون مژه‌هایش به یک شکلی است ، آدم خوبی است یا چون رنگ چشم هایش به یک حالتی است آدم خوبی است. اینها خلق است و خلق هم دست خداوند است . یکی را چشم آبی و دیگری را چشم مشکی می‌آفریند. اینکه برای کسی کمال نیست ، کمال هست اما برای آفریننده نه برای کسی که آن را داراست ، ثالثاً اگر زن ها و مرد های ما می‌خواهند ببینند که چه مقدار شبیه به حضرت زینب‌(س) شده‌اند ، باید ببینند که چقدر از نشانه های عقل در این بزرگوار پیروی میکنند (و آن را واجد هستند).

عقل یک نشانه ای دارد ، الآن من می‌گویم که من عاقل هستم و شما نیز می‌گویید که شما عاقل (این ملاک نیست) . نشانه های عقل این است که آدمی که عاقل است . کم حرف است ، هر عاقلی کم حرف است این یک نشانه است. و همچنین هر عاقلی به ظاهر توجهی ندارد . الآن زن ها در جمهوری اسلامی می‌خواهند ببینند شبیه به حضرت زینب (س) شده اند یا نه؟ اگر خود آرایی ، صورت آرایی، کم شده است بدانید ک شبیه به حضرت زینب شده‌اند . اما اگر روزی 200 رکعت نماز بخوانی اما هنوز صورت برایت مهم باشد هنوز شبیه به حضرت زینب (س) نشده ای چون نمازت باید یک اثری داشته باشد و انسان را عاقل تر کند ، ما نماز میخوانیم که عاقل تر بشویم ، عبادت برای این است که آدم به عقلانیت برسد ، عقل می‌گوید صورت آرایی جهالت است ، آیه قرآن می‌گوید این جهالت است . تعصبات قومی و قبیلگی نیز جزء سفاهت است.

مثلاً شخصی میگوید ما تبریزی هستیم ، یا ما اصفهانی هستیم پس آدم‌های بهتری هستیم و یا می‌گویند ما چون یزدی هستیم پس آدم های بهتری هستیم ، یا می‌گویند ما جناح راستی هستیم یا اصولگرا هستیم ، پس آدم های بهتری هستیم . نخیر (إنَّ أکرَمَکُم عِند الله أتقکُم : آن شخصی که با تقوا تر است بهتر است).

و إلّا چپ و راست و وسط و تبریزی و داخلی و خارجی و امثال اینها نیست ، آن کسانی که تفاخر میکنند به قومیت و قبیله خودشان و تعصّبات اینچنینی ، اینها ریشه عقلی ندارند. اینها میشود عناصری که در حضرت زینب (س)  جمع بود. اگر زن های ما تحصیلات عالیه پیدا کردند ، اگر کمالات اخلاقی پیدا کردند اگر مردان ما بیشتر مطالعه کردند ، کمتر حرف زدند و بیشتر به یاد خدا بودند ، کمتر صحبت کردند و انس با عبادت داشتند ، اینها میشود نشانه های حضرت زینب(س) شدن ، یعنی ما رفته ایم به این سمت ، وإلّا به کثرت صلات و و جلسه گرفتن نیست این ها لازم هست ولی کافی نیست؛ این ها رهنمون می کنند مارا به این سمت  لذا امروز درود و سلام و صلوات می‌فرستیم به روح مطهّر حضرت زینب (س) ، این بزرگوار که الگوی مرد و زن عالم است و امروز شما مردم عزیز و نورانی و واقعاً به قول امام خمینی (ره) کسانی که بهتر از مردم عهد رسول الله بودند ، چون آنها خود حضرت زینب (س) را قدر نشناختند و به اسیری بردند ، ولی شما مردم عزیز از قبر او حراست میکنید ، چرا؟ چون می‌خواهید ارزش ها حفظ بشود ، این دلیل بر این است که مردم زمان ما بهتر از زمان عهد رسول الله (ص) هستند ، آنها به زنده اینها رحم نکردند ، ولی شما مردم الحمد لله  تشخیص میدهید که چه عرب باشد و چه عجم ، چون انسان کامل است باید او را گرامی بداریم و باید به آن سمت برویم.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *