منو دسته‌بندی

در مراسم سالروز وفات حضرت ابوطالب عنوان شد: ابوطالب جامع همه فضایل انسانیت

این مراسم شامگاه سه شنبه 14 اردیبهشت با اهتمام حوزه علمیه حضرت ابوطالب(س) ( سفیران هدایت) در محل مسجد منیریه منطقه 17 تهران برگزار گردید.
پس از قرائت آیاتی از قران توسط استاد غلامی، حجت الاسلام مهدی جهان بیاناتی پیرامون جایگاه ابوطالب(س) در مقام ولایت و مساله توسل به ایشان مطرح نمودند.
استاد مهدی جهان سخنان خود را در ابتدا چنین آغاز کرد: ولایت یکی از مواهب و الطاف الهی است که گمراهانی را به قعر دوزخ فرستاده است. تبعیت از این ولایت ملاک سعادت ما و تخلف از آن ملاک شقاوت ما گردیده است.
حجت الاسلام جهان با بیان این مطلب که مساله ولایت و نبوت همواره محل ابتلای مردم در روزگاران مختلف بوده است بیان داشت: همواره در طول تاریخ افرادی بوده اند که مفاهیمی از این قبیل را نفهمیده اند و یا گرفتار اسم و مصداق شده اند. حتی به حجت درونی خود نیز توجهی نداشته و به دنبال بت پرستی رفته اند؛ این افراد گاه منکر موسی می شوند، گاه منکر عیسی و محمد(ص)، گاه منکر علی(ع) و اولادش می شوند.یک وقت هم منکر ابوطالب(س) می شوند.
استاد جهان ادامه داد: آن خطی که می تواند نجات دهنده و حفظ کننده ما از بلایای روحی باشد خط ولایت بوده و هست.
وی افزود: جایگاه مساله ولایت بسیار اساسی است؛ آنچه همه ما را از لغزش ها نگاه می دارد مساله ولایت است، آنچه دانشمندان ما و فلاسفه درباره آن مطلب نوشته اند مساله ولایت است، آن مساله ای که عرفای ما را درگیر خود کرده است عنوان ولایت است. پس ولایت مساله ای به شدت مهم است.
حجت الاسلام مهدی جهان با اشاره به وجود یک خط سیر انحراف تاریخی گفت: این خط انحرافی همواره به دنبال جلوگیری از بروز و ظهور حق و ولایت بوده است.
وی با اشاره به شاهد مثال هایی تاریخی ادامه داد: چنان که در تاریخ می بینیم، یکی از اجداد پیغمبر در هنگام عبور از غزه جهت تجارت بسیار ناگهانی توسط عده ای گماشته کشته می شود که بعد ها مشخص می شود این کشتار به علت اخباری بوده که دلالت بر این داشته که شخصی به نام محمد(ص) از او به وجود خواهد آمد. یاا چنان که می بینیم زنی جذاب در زمان عبدالله پدر پیامبر بسیار به او اصرار می کرده که با وی ازدواج کند و عبدالله(س) مخالفت می کرده. بعد از ازدواج عبدالله با آمنه، عبدالله آن زن را می بیند و می گوید دیگر نمی خواهی با من ازدواج کنی؟! آن زن هم پاسخ می دهد که من ماموریت داشتم نگذارم که از تو مولودی پاک به دنیا بیاید که این نقشه من بر آب شد!!
وی افزود: عده ای از اخباری غیبی اطلاع داشتند. مثلا می دانستند که از سلاله عبدالمطلب، محمد(ص) خواهد آمد. از سلاله ابوطالب، علی و سایر ائمه به وجود خواهند آمد. لذا یک خط سیر انحرافی را به وجود آورده اند.
استاد جهان با طرح این سوال که چرا باید بحث ابوطالب و ایمان وی انقدر محل بحث و توجه باشد ادامه داد: مگر ابوطالب که بود؟ او مهماندار و کلید دار و میزبان مسیحیان و یهودیان و بت پرستان و حنفیان در ایام حج بود. اما بنا به دلایلی که بعدا عرض خواهیم کرد خط سیر انحراف سراغ او آمده است و ایمان او را هدف گرفت و گفت که ابوطالب مسلمان از بین رفت. بیشترین استدلال داعشی ها و وهابیون برای این مطلب هم کتابی است به نام منهاج السنة.
وی ادامه داد: این کتاب سراسر حمله به شیعه است و اصلا کاری با اسلام ندارد. بخش مهمی از جلد چهارم آن پیرامون ابوطالب(س) است که بیان می کند او اصلا مسلمان از دنیا نرفت.
حجت الاسلام جهان با بیان نکته ای اساسی بیان داشت: آن چه خط انحرافی از این امر دنبال می کند این است که امامان را از شان امامت و تقدس خود پایین بیاورند و بگویند ان ها نیز افرادی بوده اند مانند ما.
استاد جهان دین آبا و اجدادی پیغمبر را دین حضرت ابراهیم دانست و توضیح داد: ابوطالب و اجداد وی همگی از حنفیون بوده اند که ایشان پیروان ابراهیم نبی و یکتا پرست بوده اند. ابوطالب، خود صراحتا اعلام کرده که “بر دین پدران خود هستم،  نه اهل قمارم و نه اهل شراب” و در مهمانداری و رفاقت سنگ تمام می گذاشته است.
ایشان در پایان سخنان خود بیان داشت: آن چه از تاریخ و سیره بدست می آید هیچ یک  از فرزندان عبدالمطلب در تراز ابوطالب نبوده اند و این ابوطالب است که جامع همه این خوبی هاست. یک مکه بود و یک ابوطالب! خیلی فرد مهمی بوده است ایشان.

««««  گزارش تصویری مراسم  »»»»

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *