منو دسته‌بندی

فرم محاسبه خمس

توجه: جهت محاسبه خمس با شماره‌های 09190752404 و 02155141353 تماس بگیرید؛ فرم موقتاً کار نمی‌کند.

مخاطب گرامی سلام!

لطفا قبل از پر کردن فرم، توجه داشته باشید که حتماً همه‌ی موارد را به صورت کامل، تکمیل نمایید. همچنین مؤونه‌ی خود را که شامل ضروریات زندگی می‌شود، در موارد زیر ننویسید.

بعد از تکمیل فرم، ان‌شاءالله جواب آن توسط کارشناسان حوزوی، بررسی و به شما ارسال می‌شود.


    * برای کسانی که از اولین درآمد، خمس مال خود را پرداخته‌اند، ابتدای سال خمسی آن‌ها، اولین درآمد آنان می‌باشد و در هر سال همان موقع باید به حساب خود رسیدگی کنند؛ و برای کسانی که از آغاز، خمس خود را محاسبه نکرده و نپرداخته‌اند و بعد با مصالحه مجتهد جامع‌الشرایط سال خمسی را شروع کرده‌اند، ابتدای سال خمسی همان زمانی است که مصالحه نموده و حساب سال تعیین کرده‌اند.


    *مقصود از سرمایه، ثروت متمرکز شده‌ای است که سبب درآمد باشد. مانند حساب و سپرده‌ی بانکی، اجناس داخل فروشگاه‌ها، ابزار کارها و مشاغل مختلف، زمین کشاورزی، کارخانه (اعم از ساختمان، ابزار و زمین آن)، بنایی که به اجاره داده شده، باغ یا اتومبیلی که از طریق آن درآمد حاصل می‌شود، سهام بورسی و در یک کلام، هر مال و ثروتی که باعث تولید درآمد شود.


    * اگر از نیازهای مصرفی روزمره مانند برنج، روغن، مواد شوینده و ... اضافه بیاید و تا سر سال خمسی باقی بماند، خمس دارد.


    * آنچه به عنوان قرض یا وام دریافت شود، خمس ندارد، گرچه سال‌های متمادی بماند؛ ولی در صورت شروع به پرداخت اقساط، بر هر قسط داده شده خمس تعلق می‌گیرد، البته مشروط بر اینکه از سال خمسی زیاد بیاید.

    مدیر کل سایت حوزه علمیه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *