منو دسته‌بندی

پای درس انقلابِ اسلامیِ رهبر انقلاب

انقلاب اسلامی, رهبر انقلاب

وقوع انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر اتفاقی است که عظمت و ابعاد آن بر کسی پوشیده نیست اما اغلب بر تمام ابعاد آن شناختی وجود ندارد و تحلیل‌گران از موضع خود به آن می‌نگرند و کمتر کسی روایتی جامع از این اتفاق بزرگ قرن اخیر ارائه می‌دهد.

اما یکی از آنهایی که به صورت کامل به تبیین ابعاد و جوانب این انقلاب اسلامی و مردمی پرداخته رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ایشان در سال‌هایی که در سمت رئیس جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمت بوده‌اند در دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 67 به تبیین ابعاد این انقلاب پرداخته‌اند.

ایشان در آن سخنرانی به عناصر ماندگاری انقلاب‌ها اشاره کرده و این عناصر را با انقلاب اسلامی تطبیق داده و اثبات می‌کنند که تمام آنها در مورد انقلاب اسلامی ایران روی داده و محقق شده است.

موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا) که به انتشار آثار مرتبط با رهبر معظم انقلاب اسلامی اهتمام دارد و آثار شاخصی چون «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، «دغدغه‌های فرهنگی»، «مسیح در شب قدر» و … را منتشر کرده در کنار کتب خود گفتارهایی از رهبر معظم انقلاب را در قالب کتابچه‌هایی منتشر می‌کند که در یک نشست قابل مطالعه است.

یکی از کتبی که در قالب گفتار منتشر شده کتاب «عصر انقلاب اسلامی» که دربرگیرنده سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در دهمین سالگرد انقلاب اسلامی است. در این کتاب خواننده در فرصتی کوتاه با چکیده‌ای از اهداف انقلاب اسلامی و مسیری که پیش روی انقلاب قرار دارد روبرو می‌‌شود و می‌تواند پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کند.

از ویژگی‌ها این کتاب می‌توان به این نکته اشاره کرد که این اثر می‌تواند خواننده را وارد سیر مطالعاتی متناسب با نیزا خود در حوزه انقلاب اسلامی و انقلاب‌های جهان بکند.

در این کتاب خواننده با تعریف درست و برداشت صحیح از مفهوم ولایت فقیه مواجه می‌‌شود و همین می‌تواند پاسخ بسیاری از سوالات خواننده را بدهد و مسیر او را برای شناخت بیشتر هموار کند.

«ولایت فقیه را به جای اینکه به عنوان یک عنصر مترقی و بسیار حائز اهمیت تلقی کنند بعضی از تحلیل‌گران، به عنوان یک نقطه مبهم تحلیل کردند یا تعبیر غلطی از او کردند. من عرض می‌کنم، ولایت فقیه به معنای حاکمیت انسان فقیه و دین‌شناس، عادل، در حد عدالت و محبوب مردم و مقتدای دینی مردم [است]، نه به معنای حاکمیت یک قشر. بعضی خیال می‌کنند ولایت‌فقیه یعنی حاکمیت قشر روحانیون؛ این یک تعبیر کاملا انحرافی و غلط است.»

کتاب «عصر انقلاب اسلامی» در واقع کلاس درسی است از تاریخ معاصر که رهبر انقلاب مدرس آن است. کتاب «عصر انقلاب اسلامی» اولین گفتار از مجموعه گفتارهای موسسه جهادی(صهبا) است که چند سال از انتشار آن می‌گذرد ولی با وجود این همچنان مورد توجه خوانندگان است. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب‌ می‌توانند آن را از فروشگاه اینترنتی موسسه جهادی خریداری کنند.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *