منو دسته‌بندی

اجبار دختران مسلمان به شرکت در کلاس‌های مختلط شنا، توسط دادگاه حقوق بشر اروپا

اجبار دختران,مسلمانشرکت,کلاس‌های مختلط شنا

کشور سوئیس در مرافعۀ مرتبط با شرکت اجباری دانش‌آموزان مسلمان در کلاس‌های مختلط شنا، در «دادگاه حقوق بشر اروپا» پیروز شد. طبق رأی این دادگاه که در استراتسبورگ واقع شده است، اصرار مقامات مرجع سوئیس مبنی بر شرکت دختران در کلاس‌های مختلط شنا ناقض آزادی مذهبی نیست.

همۀ هفت قاضی دادگاه اروپا بر این حکم اتّفاق‌نظر داشتند که مشارکت دانش‌آموزان در عرف‌های اجتماعی، بر خواستۀ والدین مبنی بر معافیت فرزندانشان از شرکت در کلاس‌های مختلط شنا ارجحیت دارد.

در سال 2012 دو شهروندان ترک سوئیسی در پی مناقشه‌ای طولانی با مقامات کشوری، پرونده را به «دادگاه حقوق بشر اروپا» کشاندند.

این والدین مسلمان که در شهر بازل زندگی می‌کردند، به خاطر تعدّی از وظایف پدری و مادریِ خود و استنکاف از فرستادن دختربچه‌هایشان به کلاس‌های مختلط شنا، در سال 2010 به مبلغ 1300 یورو جریمه شدند. آنها در درخواستی که به دادگاه تقدیم کردند، اظهار داشته بودند که اعتقاداتشان اجازه نمی‌دهد که بگذارند فرزندانشان در کلاس‌های مختلط شنا شرکت کنند.

طبق قوانین کشور سوئیس، کودکانی که به سنّ بلوغ می‌رسند می‌توانند از درس شنا معاف شوند، اما مقامات آموزش و پرورش به آن پدر و مادر گفتند که دختران آنها هنوز به آن سن نرسیده‌اند.

در روز سه‌شنبه «دادگاه حقوق بشر اروپا» از این حکمِ دادگاه فدرال سوئیس حمایت کرد و عنوان داشت که مقامات تلاش خود را انجام دادند که شرکت در این درس را برای آن والدین مقبول و موجّه سازند. دخترانِ آنها اجازه خواهند داشت در حین کلاس بورکینی بپوشند و بتوانند بدون حضور پسران لباس خود را تعویض کنند.

در نتیجه دادگاه اروپا حکم داد که مقامات سوئیس بند 9 توافق‌نامۀ حقوق بشر اروپا را که متضمّن آزادی مذهبی است نقض نکرده‌اند.

دادگاه حقوق بشر اروپا ضمن بیانیه‌ای کتبی دربارۀ این حکم اظهار داشت که مدرسه “نقش ویژه‌ای در فرایند همبستگی اجتماعی دارد، خصوصاً در جایی که پای کودکان خارجی به میان می‌آید. فایدۀ شرکت کردن در کلاس‌های شنا برای دانش‌آموزان تنها یاد گرفتن ورزش شنا نیست، بلکه مهم‌ترین نفع این کار مشارکت در فعالیتی مشترک با دیگر شاگردان است؛ بدون این که کسی به خاطر اصالت یا اعتقادات دینی و فلسفی والدینش از دیگران استثناء شود.”

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *