منو دسته‌بندی

آیت الله سیستانی کیست؟/ ابوالحسن نواب: او با فکر و نگاه روشن در دنیا حرکت می کند

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه آیت الله سیستانی مشی نظارت را در عراق پیش گرفت اظهار کرد: ایشان بدون داشتن تشکیلات عریض و طویل و فقط با تکیه بر حجم مطالعات، دانش و بینش شخصی توانسته معرکه عراق را در طول سالیان بعد از صدام به خوبی هدایت و رهبری کند و اداره عراق واقعا در این سال ها یکی از بزرگترین مشکلات بود و ایشان به خاطر آن روح آرام، معتدل و حکیمانه و نگاه عقلایی که به مسایل دارند توانستند از افراط و تفریط جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در گفت و گویی در خصوص سلوک سیاسی آیت الله سیستانی اظهار کرد: حجم مطالعه آیت الله سیستانی فوق العاده است. زمانی که حضرت امام خمینی(ره) در نجف بودند بعضی از کتاب ها را می خواندند و یک گزارشی را به حضرت امام می دادند. حتی خودشان گفتند من کتاب بنی صدر را قبل از انقلاب خوانده بودم و به امام توضیح دادم که این فرد چگونه روشی دارد. آیت الله سیستانی در همه زمینه ها مطالعات وسیع و گسترده ای دارد و به همین دلیل هم خیلی روشن حرکت می کند.

او ادامه داد: کسی نباید فکر کند آیت الله سیستانی در یک خانه کوچک در کوچه ای در چهار راه رسول زندگی می کند و به چیزی دسترسی ندارند بلکه آیت الله سیستانی به کتاب، منابع، همه شخصیت ها و افکار چه داخلی و چه خارجی دسترسی دارد. ایشان می دانند غربی ها راجع به خود ایشان و عراق چطور فکر می کنند و حتی نسبت به نمایندگان سازمان ملل در عراق و اقداماتی که انجام می دهند آشنایی دارند که همه این موارد باعث می شود آیت الله سیستانی با یک فکر و نگاه روشن در دنیا حرکت کند. ایشان بدون داشتن تشکیلات عریض و طویل و فقط با تکیه به حجم مطالعات، دانش و بینش شخصی توانسته معرکه عراق را در طول این سالیان بعد از صدام به خوبی هدایت و رهبری کند و اداره عراق واقعا در این سال ها یکی از بزرگترین مشکلات بود و ایشان به خاطر آن روح آرام، معتدل و حکیمانه و نگاه عقلایی که به مسایل دارند توانستند از افراط و تفریط جلوگیری کنند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، سیاست آیت الله سیستانی را استقرار نهادهای حاکمیتی عراق دانست و گفت: آیت الله سیستانی تلاش می کند مجلس هر چه سریع تر مستقر شود، قانون اساسی نوشته و تایید شود، دولت تشکیل شود و عراق از زیر بند ۷ سازمان ملل بیرون آید و طبعا سیری که پیگیری کردند به این اهداف انجامید و نهایتا وقتی آمریکا احساس کرد که نهادهای حاکمیتی عراق مستقر شده است دلیلی بر ماندن خودش ندید.

نواب با بیان اینکه آیت الله سیستانی تعامل فوق العاده خوبی با اهل سنت و اقلیت های  دینی و مذهبی دارند تصریح کرد: آیت الله سیستانی معتقد است که باید اهل سنت را جان و تن خود بدانید. رهبران اهل سنت و مذاهب مختلف عراق که نزد او می روند حالت صداقت و پاکی ایشان را درک می کنند. حتی زمانی که از طریق مجمع جهانی اهل بیت(ع) به دیدارشان رفته بودیم به ما ایراد گرفتند که نسبت به اهل سنت درست رفتار نمی کنیم. آیت الله سیستانی به بعضی از رفتارهای ما در ایران انتقاد داشتند چون رفتار خودشان بسیار عاقلانه و صادقانه است و این صداقت در رفتار و گفتار باعث شده که ایشان در چشم و دل مسیحیان، کلدانی ها، ایزدی ها، اهل سنت و کردها یک عنصر صادق، عاقل آرام و حکیمی به حساب آید و همه به رهبری او اعتراف کنند. در واقع رهبری آیت الله سیستانی در عراق مثل رهبری امام خمینی(ره) در ایران به طور طبیعی جا افتاد.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان و در رابطه با نگاه آیت الله سیستانی به حوزه سیاست خاطرنشان کرد: شرایط عراق مانند شرایط ایران نیست که بتوان ولایت فقیه و اینگونه مسایل را مطرح کرد. در عراق بر خلاف ایران اکثریت مطلق وجود ندارد و تنوع قومیتی که در عراق است در ایران نیست. بنابراین وجود این مسایل در عراق باعث شد که آیت الله سیستانی مشی نظارت را پیش بگیرند یعنی فقها را ناظر بر حکومت بدانند و با این نظارت کار را پیش ببرند.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *