منو دسته‌بندی

چرا امام مهدی علیه السلام را بقیة الله می خوانند؟! ؛ پاسخ آیت الله جوادی آملی را بخوانید

آیت الله جوادی آملی

لقب شریف «بقیة الله» در قرآن کریم آمده است و وجوه متعددی برای این تسمیه قرآنی ذکر گردیده است. در فرهنگ قرآن کریم هیچ چیزی جز وجه خدا ماندنی نیست و تنها چیزی مانا است که پیوند تنگاتنگ و ناگسستنی با خدای سبحان داشته باشد: (کل شیء هالک الا وجهه) «سوره قصص آیه 88»

ضمیر در (وجهه) در صورت بازگشت به قریب معنوی نه لفظی، به خدای سبحان باز می گردد که از همه چیز نزدیک تر است و آن گاه معنا چنین می شود: جز وجه خدا همه چیز نابودشدنی است. اما اگر ضمیر به مرجع ظاهری و قزیب لفظی برگردد، می بایست آیه را چنین معنا کرد: هر چیزی نابود شدنی اشت مگر وجه آن چیز.

هر چیزی دارای دو جهت یا وجه است: 1) وجه شخصی و خصوصی که غیر از فقر، فقذ، زوال و دگرگونی چیز دیگری نیست. 2) وجه الهی و پیوند ربوبی و ارتباط به مبداء غنی قوی که از این لحاظ آیت خدا شمرده شده و هیچ تغییر و تبدیلی در آن راه ندارد.

وجه الهی هر شیء به هرگونه که درآید، هماره نشان آن بی نشان است و فانی نمی شود، به هر روی «وجه الله» یعنی آن چهره ای که خدای سبحان به سوی شیئی ویژه یا فردی خاص ارائه کرد و این چهره، ماندنی برپایه علم و عدل است؛ یعنی هر کس که از سویی موحد وظیفه شناس است و از سوی دیگر به وظیفه شناخته شده خویش عمل می کند، عالم عادلی است که از «وجه الله» سهمی دارد و به همان اندازه از بقاء بهره مند و به تعبیر قران از زمره (اولوا بقیة) یعنی صاحبان بقاست.

بر همین اساس، چون امام عصر (عج) ذخیره خداوند برای اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقیة الله می نامند. همه معصومان از نبی مکرم اسلام تا خاتم اوصیاء امام زمان عجل الله تعالی هستند و در عالم حقیقت همواره باقی و برای تربیت انسان ها پایدارند، از همین رو، مصداق بارز و کامل عالمان الهی هم آنان اند که به تعبیر امیرالمومنین علیه السلام تا نظام هستی برقرار است، آنان نیز ماندگارند: «العلماء باقون مابقی الذهر، یموت من مات منا و لیس بمیت و یبلی من بلی منا و لیس بیال.»

بنابراین، آنان پس از مرگ ظاهری نیز زنده اند؛ اما در برابر کسانی هستند که پیش از مرگ هم مرده اند و صاحب همان کلام نورانی، درباره این گروه این گروه نیز می فرماید: «و ذلک میت الاحیاء.»

امام مهدی علیه السلام آیینه کامل مهر و قهر الهی است 

خداوند دارای رحمت واسع و مطلق است که چنین رحمتی مقابل ندارد و نیز دارای رحمت خاص است که دارای مقابل است و آن غضب است. رحمتی که سابق بر غضب بوده و امامت آن را به عهده دارد: «و انت الذی تسعی رحمته امام غضبه » (صحیفه سجادیه، دعای 16) نیز مقدم بر آن است: «یا من سبقت رحمته غضبه» همانا رحمت عالم است که منزه از مقابل است.

انسان کامل معصوم مانند حضرت ختمی نبوت(ص) مظهر هر سه اسم خداست چون مظهر اسم اعظم است که جامع همه اسما است اول آن که مظهر رحمت مطلق الهی است: ­(الا رحمة للعالمین) دوم آن که مظهر رحمت خاص خداست: (بالمومنین رئوف رحیم) و سوم آن که مظهر غضب خداست: (محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم).

حضرت ختمی امامت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نیز همین ویژگی را داشته و در عصر حکومت جهانی خود آنها را پیاده خواهد فرمود. بنابراین آن حضرت(عج) آیینه کامل مهر و قهر الهی در ابعاد سه گانه مزبور است.

منبع: «امام مهدی(عج)، موجود موعود» نوشته آیت الله جوادی آملی

 

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *