منو دسته‌بندی

روند بی پایان خیانت اعراب به قضیه فلسطین

روابط مصر و رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل این رژیم همواره با فراز و فرودهایی روبه رو بوده است. طی سال ها مصر رهبری جهان عرب را در جنگ اعراب – اسرائیل و قضیه فلسطینی برعهده داشت و همین مسئله بر اهمیت این کشور برای اسرائیل در خاورمیانه افزوده بود.
در دوره طولانی ریاست جمهوری «حسنی مبارک» روابط مصر و اسرائیل در زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی گسترش یافت. پس از گسترش موج اعتراضات سیاسی و اجتماعی در کشورهای عربی از سال 2011 به بعد و با آغاز اعتراضات گسترده مردمی در مصر، حسنی مبارک از صحنه سیاست داخلی این کشور برکنار شد و در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب مردمی در این کشور، جماعت اخوان المسلمین به  عنوان با سابقه ترین گروه اسلام گرای مصر توسط کاندیدای خود «محمد مرسی» این منصب را در اختیار گرفت.
با توجه به اینکه سیاست خارجی هر کشور در راستای سیاست داخلی آن تنظیم می گردد، به قدرت رسیدن اخوان المسلمین طبیعتا سیاست خارجی مصر را به طور عام و رابطه با اسرائیل را به طور خاص تحت تأثیر قرار داد. در این برهه یکی از دغدغه های اصلی اسرائیل آینده روابط صلح آمیز با مصر و وضعیت پیمان «کمپ دیوید» تحت سلطه اخوان المسلمین بود، لذا از همان ابتدای به قدرت رسیدن اخوانی ها، تل آویو و واشنگتن با تمرکز بر دستگاه نظامی و احزاب لیبرال طرفدار غرب از یک سو مانع قطع روابط مصر و اسرائیل شدند و از سوی دیگر، مقدمات کودتای نظامی علیه اخوان المسلمین را فراهم کردند.
کودتای نظامی ارتش به رهبری «عبد الفتاح السیسی»، وزیر دفاع وقت مصر در 30 ژوئن 2013 علیه حکومت اخوان المسلمین و روی کار آمدن نظامیان در 3 ژوئیه به ریاست السیسی اجازه نداد، سیاست خارجی اخوانی ها به ویژه در رابطه با اسرائیل عرصه نمود بیابد، اما به نگرانی های اسرائیل و آمریکا پایان داد، به ویژه آنکه السیسی که سودای قدرت در داشت، با استفاده از شرایط سیاسی حاکم بر مصر قدرت را در مسند ریاست جمهوری در این کشور به دست گرفت.
السیسی پس از تکیه زدن بر منصب ریاست جمهوری مصر مواضع خود در خصوص رژیم صهیونیستی را اینگونه تشریح کرد که تنها زمانی با مقامات اسرائیلی در تل آویو دیدار خواهد کرد که کشور فلسطین به پایتختی قدس تشکیل شود و درباره پیمان کمپ دیوید نیز تاکید کرده بود که در صورت لزوم در این توافقنامه تعدیلاتی ایجاد می کند.

اما سیاست های السیسی در عمل ثابت کرد که ماه عسل قاهره و تل آویو همچنان ادامه دارد و بنا به گفته برخی منابع رسمی اسرائیلی، روابط دو طرف به ویژه در زمینه امنیتی در دوره اوج به سر می برد، به خصوص اینکه هر دو طرف جنبش «حماس» را دشمن خود می دانند، به همین دلیل کارشناسان تخریب تونل های غزه توسط ارتش مصر را یکی از نشانه های این هماهنگی اطلاعاتی ارزیابی می کنند.
نزدیکی روابط قاهره  ? تل آویو با سفر مسئولان وزارت خارجه اسرائیل به قاهره و دیدار با مقامات مصری و توافق برسر عدم دریافت غرامت از شرکت برق اسرائیل به دلیل خسارت وارده به این شرکت در نتیجه توقف صادرات گاز مصر به این رژیم و در مقابل صادرات گاز اسرائیل به اروپا از طریق بنادر مصر ادامه می یابد.
چالش های امنیتی شبه جزیره سینا و فعالیت گروه های تروریستی در این منطقه باب جدید همکاری بین قاهره و تل آویو را به بهانه تامین امنیت ملی مصر و امنیت قومی اسرائیل می گشاید.
«آریه شافیط»، تحلیلگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله ای «عبدالفتاح السیسی را قهرمان اسرائیل» توصیف و تاکید می  کند، به راحتی می توان به نگاه تحسین آمیز نخبگان اسرائیلی به السیسی پی  برد.
این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه خاطرنشان می کند که همه در اسرائیل در کنار السیسی هستند و از کودتای نظامیش علیه اسلامگراها حمایت می کنند. وی ترکیب حکومت کنونی مصر متشکل از نظامیان و لیبرال ها را بهترین ترکیب می داند که می تواند به تحقق منافع استراتژیک اسرائیل در مصر کمک کند.
السیسی از زمان رسیدن به قدرت نشان داده، از هر مناسبتی برای تبیین مواضع صلح طلبانه خود در قبال اسرائیل استفاده می کند، موضعی که با استقبال و تعریف و تمجید مطبوعات اسرائیلی از وی همراه است، به عنوان مثال 7 فوریه گذشته «شمریت مئیر»، سردبیر پایگاه اینترنتی صهیونیستی عرب زبان «المصدر» در صفحه توئیتر خود در تمجید از سخنرانی رئیس جمهور مصر، در سالگرد بازپس گیری صحرای سینا نوشت که سخنرانی السیسی به مناسبت سی و چهارمین سالگرد آزادی سینا نشان داد که به راستی این مرد، امید اسرائیل است.
29 فوریه عبدالفتاح السیسی طی سخنانی در صحن پارلمان ژاپن تأکید می کند که مصر به توافق صلح با اسرائیل پایبند است. السیسی درحالی از پایبندی به صلح با رژیم صهیونیستی در توکیو سخن گفت که چند روز قبل اخبار متعددی درباره تماس های مقامات مصری و صهیونیستی منتشر شده بود و در این رابطه دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصویری از  دیدار نتانیاهو با «حازم خیرت»، سفیر جدید مصر در تل آویو را منتشر کرده بود.
نتانیاهو درحالی با سفیر جدید مصر در مقر کابینه  اش در قدس اشغالی دیدار کرده بود که قاهره 3 سال قبل در اعتراض به تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه سفیر خود در تل آویو را احضار کرده بود.
تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با افشای روابط نزدیک عبدالفتاح السیسی و بنیامین نتانیاهو از گفت وگوهای تلفنی آنها خبر داده و تاکید کرده بود که السیسی هر دو هفته یک بار با نتانیاهو تلفنی گفت وگو و مسائل مربوط به جدول همکاری استراتژیک و هماهنگی امنیتی را بررسی می کند.
«حاییم کورین»، سفیر این رژیم در قاهره نیز تصریح کرده که طی مدت ماموریتش در قاهره به عنوان سفیر اسرائیل چندین بار با السیسی دیدار کرده و از دیدارهای مستمرش با مسئولان ارشد مصر و بحث و تبادل نظر درباره بسیاری از مسائل سخن گفته بود.
تازه ترین تحول در مناسبات قاهره  ? تل آویو دوشنبه 19 ماه می جاری حاصل شد، زمانی که عبدالفتاح السیسی طی سخنانی از «صلح داغ» و «ازسرگیری روند مذاکرات بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها» صحبت کرد تا آنچه صهیونیست ها از تلاش هایش برای نزدیکی به تل آویو گفته بودند، برای همگان ثابت شود.
رئیس جمهوری مصر این بار نزدیکی به اسرائیل را در «صلح داغ» جستجو می کرد که محافل سیاسی آن را «احیای ابتکار عمل صلح عربی» ملک عبدالله، پادشاه وقت سعودی معنا کرده بودند، طرحی که در نشست سال 2002 سران کشورهای عربی در بیروت تحت عنوان توافق صلح همه جانبه کشورهای عربی و اسرائیل ارائه شد، اما به تصویب نرسید و ناکام ماند.
به گفته این محافل در حالی که آمریکا به سختی ازسرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی و فلسطینی و «تشکیل دو کشور» اذعان دارد، به نظر می رسد، السیسی می خواهد این صلح را به هر قیمت ایجاد کند، به ویژه آنکه با بخشیدن دو جزیره راهبردی تیران و صنافیر به سعودی ها و هم مرز شدن عربستان با اسرائیل درصدد گسترش توافقنامه کمپ دیوید است تا علاوه بر مصر عربستان را هم دربرگیرد.
السیسی خیانت را تا به آنجا رسانده که سخنان اخیر نتانیاهو درباره جولان سوریه و تعلق آن به اسرائیل و تشکیل حتی کابینه صهیونیستی داخل خاک اشغالی سوریه را نادیده گرفته است.
به نظر می رسد، شتاب رژیم های مرتجع عربی در نزدیکی به اسرائیل و عادی سازی روابط با این رژیم افزایش یافته و پرچمدار این خیانت هم اکنون السیسی است که تلاش می کند، با تحمیل مذاکرات سازش به فلسطینی ها به این روند شتاب بیشتری دهد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «اسحاق هرتزوگ»، رئیس حزب اتحاد صهیونیست با استقبال از صحبت های رئیس  جمهور مصر درباره ازسرگیری روند سازش، خود را برای سفر به این کشور آماده می کند.
السیسی این سخنان را همزمان با شصت  و هشتمین سالروز نکبت و تاسیس رژیم جعلی اسرائیل ایراد کرد، سخنانی که نتانیاهو را به تشکر از السیسی واداشت و موجبات دلگرمی نخست وزیر رژیم صهیونیستی را فراهم آورد.
خیانت السیسی به جهان اسلام و عرب و قضیه فلسطینی در شرایطی صورت می گیرد که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در دیدار با یک هیئت اسرائیلی از آمادگی این تشکیلات برای مذاکرات با تل آویو درباره ترسیم مرزهای فلسطین و اراضی اشغالی سخن گفته بود تا ثابت شود، خیانت  به آرمان فلسطین پایانی ندارد.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *