منو دسته‌بندی

«درباره هنر» به قلم آیت‌الله رشاد منتشر شد

کتاب «درباره هنر» را با اندکی تسامح باید اثری در حوزه  فلسفه هنر قلمداد کرد.
در این اثر از منظر فلسفی و با رویکردی برخاسته از اندیشه دینی، به مباحثی چون حقیقت هنر و نسبت و مناسبات آن با دین، جایگاه هنر در جغرافیای معرفت، نسبت هنر و ارزش، رمزگرایی و نمادورزی هنر، قرآن و استخدام روایت هنری و هنر پرستشگاهی،‌ پرداخته شده و از بسیاری از موضوعات حوزه فلسفه هنر سخن به میان آمده است.
همچنین در برخی فصول، به پاره ای مباحث – مانند فقه هنر – که به نگاه اولی، از سنخ فلسفه هنر نیستند نیز پرداخته شده؛ اما آن مقال هم حاوی الگویی است برای تأسیس مبانی فقه هنر؛ بدین سان نسبتی با فلسفه هنر به معنی گسترده آن یافته است.
پژوهش مذکور در گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، سامان یافته و به تازگی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است.
IMG16282814 مؤلف در بخشی از مقدمه کتاب خود، به معرفی فصول مختلف این کتاب پرداخته و چنین نگاشته است: دفتری که پیش رو گشوده دارید، از هفت مبحث به ‌شرح زیر فراهم آمده است: 1. حقیقت هنر و نسبت و مناسبات آن با دین. 2. جایگاه هنر در جغرافیای معرفت. 3. هنر و ارزش. 4. درباره فقه هنر. 5. هنر؛ رمزوَرزی و نمادگرایی. 6. قرآن و روایت هنری. 7. هنر پرستشگاهی.
این مطالب ظرف سنوات متمادی و بر حسب شرایط مختلف، اینجا و آنجا ارائه شده ‌اند، این امر می ‌تواند موجب اندکی تکرار و تهافت نیز باشد؛ بخش ‌هایی از مباحث کتاب به ضمیمه ‌مباحث دیگری، در سال 1375، به‌ مناسبت کنگره شعر حوزه، در قالب رساله‌ای با نام «شهود و شیدایی» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
کتاب «درباره هنر» گفت-نوشته هایی در فلسفه هنر و مباحث هموند،  اثر آیت‌الله علی اکبر  رشاد با قیمت 12000 تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

مدیر کل سایت حوزه علمیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *